Virginia Woolftól először a Flush című kisregényét olvastam,
mert az irodalomelmélet tanárunk olyan elragadtatással beszélt róla, hogy
azonnal meg kellett szereznem a vékony kis kötetet. Évekkel később nagy
meglepetés volt az írónő többi műve és az életrajza is, én ezt a derűt és
stílust vártam a regényeitől, de a Flush egyszeri és megismételhetetlen. Az
Orlando és A világítótorony írójához inkább illik a mélabú és a legsokkolóbb választható
halálnem: Virgina Woolf 1941-ben, 59 évesen kövekkel a zsebében besétált a
sussexi birtokukhoz közeli folyóba.
A Flush-t viszont még 1933-ban írta, hatalmas sikert
aratott, legnagyobb példányszámban eladott műve volt. A címszereplő spániel
Elisabeth Barrett viktoriánus kori költőnő kutyájaként vonult be az irodalmi
örökkévalóságba, mivel Elisabeth naplójában is gyakran említette az 1842-ben,
barátnőjétől kapott ebet. A történetet Flush szemszögéből látjuk: imádott
gazdáját, a Wimpole Street-i ház szolgálóit, a vendégeket és London XIX.
századi társadalmi osztályait, a helyi szokásokat egyfajta bölcs kívülállással
kommentálja. A stílus tökéletes, nem esik a negédes-egyszerűsített kutyamonológ
hibájába. A számára fontos eseményeken és érzéseken kívül minden más történést
is megtudunk a betegeskedő Elisabethről és nagyon is zárt világáról.
A képen Alex látható - én pont ilyennek képzeltem Flush-t is
„ – Ó, Flush! – mondta Miss Barrett,
Most látta először szemtől szembe
Flusht. Flush most látta először szemtől szembe a kevereten fekvő hölgyet.
Mindketten
meglepődtek. Miss Barrett arcát hosszú hajfontok keresztezték: nagy szeme
élénken csillogott; ajka mosolygott. Flush pofáját lompos fülek keretezték; az
ő szeme is nagy volt és élénk: a szája is nagy volt. Hasonlítottak egymásra.
Szemügyre vették egymást, s mindegyikük azt gondolta: „Lám, ott vagyok én!” –
aztán: „Milyen különbség!” A lány arcán a napfénytől, levegőtől, tágas szabad
terektől elzárt betegek fáradt sápadtsága. A kutya pofája: egészséget és
ösztönös erőt sugárzó vöröses, nyers állatpofa. Különválasztva, elhatárolva
egymástól, s mégis ugyanegy malom garatjába vetve: ki tudja, nem arra
rendeltettek-e, hogy kölcsönösen kiegészítve egymást, kölcsönösen
beteljesítsék, ami a másikban még csak titkon szunnyadt? Hogy sóvárgott
minderre a lány; de ő, Flush: - nem, ő nem! Kettejük közt ott tántorgott az a
legmélyebb szakadék, mely élőt élőtől elválaszthat. A lány tudott beszélni; a
kutya néma volt. A lány nő volt, ember volt; Flush csak kutya. Így méregették
egymást, közvetlen közelből és végtelen messzeségből. De Flush egyetlen
ugrással a kereveten termett, s leheveredett oda, ahol ezután állandó helye
lesz: a paplanra, Miss Barett lábához.”
Az egyhangú hétköznapokat egy látogató színesíti meg – Mr.
Browning Flush számára eleinte ellenszenves, de miután elrabolják a kutyát egy
sétánál és Elisabeth udvarlója segítségével szabadul ki a csőcselék karmai
közül, megváltozik iránta való viszonya. A könyv legnagyobb fordulata maradjon
titok – mindenképpen érdemes elolvasni Miss Barrett és érző szívű, kissé sznob,
de végtelenül szerethető kutyájának történetét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése