Magyarországról nézve Erdély még mindig egy távoli
„tündérország”, nosztalgikus emlékek társulnak hozzá, a történelmét pedig
sokféle szempontból közelítik meg.
Ritkaság az olyan irodalmi mű, amely nélkülözi az évszázadok alatt a témára rárakódott sablonokat, és realistán, őszintén, de érezhető szeretettel és kötődéssel szól erről a térségről. Vida Gábor Egy dadogás története című önéletrajzi regénye pont ilyen.
Gyermekkorától, a hetvenes évektől követi egyik történet a másikat, és a gyerek
elbeszélő szemén keresztül bontakozik ki a saját kortársai mellett a szülők és
nagyszülők generációjának élete, az országuk, a kisebbségi létük, a nyelvük és
az öntudatuk – mindenkinél mást kiemelve. A regény kimért, néha kissé komor
hangnemet használva tekint vissza a múltra és már a felnőtt bölcsességével értékeli
azt. Megismerjük a falu és a kisváros közti különbséget, mi zajlott az
iskolákban, a líceumban, majd a katonaságnál. ”Sokáig olyan, mintha a valóság
kiterjesztése volna, mintha létezne a leromló, elszegényedő, torz Románia
mellett valahol, földrajzilag közel, de tulajdonképpen elkeserítő messze egy
igazibb világ, amelyben minden jobb, emberibb és főként: magyar. Az én
környezetemben szinte mindenkinek volt egy ilyen megkettőzött világa, melyet
igazabbnak gondolt a meglévőknél, a mindennapinál, nekem az erdő, apámnak a
szőlő meg a Szabad Európa, nagyapámnak az alkohol, Baróton a Jóisten.” A szerző
dadogása írásban nem jelentkezik, így felejthetetlen történeteket kapunk remek
stílusban.
(Vida Gábor: Egy dadogás története; Magvető, 2017; 3699 Ft)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése