2016. május 28., szombat

Megbocsáthat-e a pék az upiórnak?



Jodie Picoult Vezeklés című regénye más, mint az írónő eddig megjelent húsz regénye. Más a témája, más a szerkezete és nem tűnnek fel benne a szokásos helyszínek, mint például a bíróság vagy a rendőrség. Ez egy cseppet sem von le a mű értékéből, sőt. Most is több szálon fut a cselekmény, de nagy az időbeli különbség a történések között. Az egyik főszereplő Sage Singer, huszonéves pék, aki nagyon nehezen tudja feldolgozni édesanyja két évvel ezelőtti halálát, saját sebhelyes arcát és Adammal, egy nős férfival való viszonyát, melyből képtelen kiszállni. Főszereplő Minka is, Sage anyai nagyanyja, aki lengyel zsidóként túlélte a II. világháború szörnyűségeit és utána Amerikába menekült. A harmadik szemszög Joseph Weberé - vele Sage egy terápiás csoportban ismerkedik meg, és barátságot kötnek – és aki egyszer csak bevallja a lánynak, hogy náci tiszt volt. Végül a nácivadász Leo Stein gondolatai is megjelennek egyes szám első személyben. A regényben komoly szerepet kap egy másik regény is ("regény a regényben"), egy régi rémtörténet a lengyel upiorról, a vérszívó szörnyről.
Ez a mű nem egyszerűen egy holokauszt történet, bár javarészt a negyvenes években, Lengyelországban és Németországban játszódik és nagyon hitelesen tárja elénk az akkor megtörtént borzalmakat. A múlt történései és a jelen a reflexiói számos erkölcsi kérdést vetnek fel, és az olvasónak kell megküzdeni a feltett kérdésekkel. A süteményreceptek mellett komoly útravalót is kapunk a történet nagy meglepetést okozó végén. „A történelem nem dátumok, helynevek, háborúk halmaza. Az emberekről szól, akik kitöltik közöttük a teret.”

(Jodie Picoult: Vezeklés; Athenaeum Kiadó, 2013, 3490 Ft)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése