Július 2-án életének 94. évében elhunyt Lee Iaccocca. Kevés
olyan amerikai cégvezető van, akinek a nevét a világ többi részén is ismerik,
de ő annyira tehetséges volt, hogy élő legendává vált. 1984-ben írt életrajzi
regényét 1988-ban magyarul is megjelentette a Gondolat Kiadó, az Egy menedzser élete igazán különleges
olvasmány volt a szocialista gazdálkodás végnapjaiban. Amióta
először hallottam róla, majd elolvastam a könyvét, ő volt számomra az igazi
menedzser, szerintem többet tanultam az életrajzából, mint a felsőoktatásban
eltöltött évek alatt felvett üzleti tárgyakból. Apja olasz bevándorlóként 12
évesen, egyedül érkezett az Újvilágba, és teremtett biztos hátteret
családjának. A gazdasági világválságban elvesztették addigi megtakarításaikat - ez
a negatív élmény is sokban hatott Iacoccára. Mindig becsvágyó gyerek volt,
fontos volt neki, hogy jó tanulmányi eredményeket érjen el és emellett rengeteg
társadalmi munkában is részt vett az iskolában. Azt viszont az egy hónapokig tartó reumás
láznak „köszönhette”, hogy kitűnő egyetemi oktatást kapott – mivel generációja
tagjaival ellentétben nem sorozták be a II. világháborúba katonának, sokszor
csak öten voltak az egyetemi oktatáson a csoportokban a szokásos hetven fős
évfolyamok helyett. Gépészként kezdi, de hamar rájön, hogy az üzleti világ
irányítása, az értékesítés és az akkor még nem így hívott marketing sokkal
jobban érdekli, így hiába vették fel a Fordhoz ösztöndíjjal mérnöknek,
elintézi, hogy más területre mehessen dolgozni. Az, hogy autókkal akar
foglalkozni, nem volt kérdés, apjának az elsők között volt Ford T-modell-je, ez
is nagy hatással volt rá, miért ezt a céget választotta. Miután végig járta a
szamárlétrát, vezérigazgató lett, több mint három évtized után mégis sikerei
csúcsán, a két legjövedelmezőbb bevételi év után kirúgta őt Henry Ford.
Elmehetett volna 54 évesen nyugdíjba, de máshogy kezelte a traumát – elfogadta
a Chrysler vezetői posztját és kihozta a gyengélkedő céget a veszteségeiből.
Iaccocca a cégek irányításakor felhasznált ötletei közül sok alapul édesapja "józan paraszti eszén", de sokban minden másban nagyon újszerű volt: hogy mindig
az ember számított neki, hogy az értékesítők közül a bizományosokat kiemelten
kezelte, hogy mindig figyelt a világ változó trendjeire, közvélemény kutatásokat rendelt és ezek alapján
terveztette az autókat is. Ő találta ki a Ford Mustang-ot, és vitte elképesztő sikerre.
Nála hallottam először a negyedéves teljesítményértékelésről (még mielőtt megtapasztalhattam volna) és sok egyéb,
azóta már elterjedt vezetői eszközről. Munkája nem csak szerencsét múlott,
mivel a Chryslerrel megismételte a sikert, és az a szervezetfejlesztés sokkal
nehezebb volt, mint a fordos feladata. Bár az online világ előretörése miatt ma
már nem lehet elképzelni egy felső vezető íróasztalát számítógép nélkül (mint
ahogy Iaccocca ezt még érdemként írta), de ennek ellenére mindenképpen ajánlom ezt
a könyvet. Az életrajza nemcsak a személyiségét mutatja be, hanem korkép a
közelmúltról is, olvasmányos mű, akár egy kalandos életről, akár
nagyszerű vezetőről akarunk olvasni.
Nyugodjon békében!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése