2016. szeptember 1., csütörtök

Kis Magyar Esterházy


Ha valami első az életünkben, arra mindig emlékszünk. Esterházy művei közül elsőnek a Kis Magyar Pornográfia című regényét olvastam, meghatározó volt mind a szerző későbbi műveihez, mind a kortárs magyar irodalomhoz fűződő kapcsolatom tekintetében. Középiskolásként már a regény címe is izgalmasan hangzott, bár igazából semmi ilyesmi nincs benne (főleg mai szemmel nézve). A mű harminc évvel ezelőtti megjelenésekor a szöveget nagyon különlegesnek és frissnek éreztem - ma is, de más okok miatt. Akkor nem okozott gondot a történelmi anekdoták megértése, az KGST, ávós, elvtárs szavak értelmezése, a Pobeda és Trabant autók elképzelése. Mai fejjel újra olvasva ezek már nem részei a mindennapjainknak (szerencsére), viszont megdöbbentő, hogy milyen sok vicces történet és nyelvi humor forrása volt ez a regény, mivel ezek mára már beépültek a közös emlékezetbe. Az első olvasáshoz képest sokkal több vendégszöveget ismertem fel benne, az író műveltsége ilyenkor tűnik fel igazán. A négy fejezet négy teljesen különböző stílusa akár Esterházy névjegye is lehetne. Olyan volt ő, mint egy egyszemélyes szimfonikus zenekar: számtalan hangszeren játszott egyszerre. Ezen a nyáron letette a tollat és nem ír nekünk újabb műveket. Bármilyen szomorú is ez az apropó, olvassunk tőle, akár először, akár sokadszorra – amiket megírt, az örökre a miénk marad. „Iszonyú kötelesség az emlékezés! s ha én is odaleszek, amit elfelejtettem vagy elmulasztottam megírni, nyomtalanul elvész … Mondhatni, memoár ez. Memoár-rom. És akkor persze csak így értve: az én memoár-rom.”


(Esterházy Péter: Kis Magyar Pornográfia, Magvető, 2016, 2990 Ft)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése