Úgy éreztem magam Gerlóczy Márton Fikció 1. A katlan című regénye olvasásakor, mintha egy sötét utcában állnék, és belesek egy házba a függöny nélküli ablakon. Nagyon érdekel, hogy mi történik az ott lakókkal, de valahogy mégis udvariatlanságnak érzem betolakodni az életükbe. Pedig Gerlóczy Márton nem zavartatja magát, szinte kézen fog, behúz a nappalijukba, hellyel kínál és elénk tárul ez a többgenerációs történet. Hogy ez most valóban fikció-e, mint ahogy a címe sugallja, vagy valós családtörténet, annak eldöntése az olvasóra van bízva. Aki ismeri az író eddigi regényeit, sejtheti a választ, de akár így, akár úgy közelítünk hozzá, hatást fog gyakorolni ránk.
A negyven feletti korosztálynak valószínűleg inkább ismerős
lehet ez a fajta identitáskeresés. Komoly kérdések onnan, hogy ki vagyok, miért
így alakult az életem, egészen odáig, hogy el tudom-e fogadni vagy változtatni
akarok rajta. Mert sokszor csak hátizsákként cipeljük elődeink problémáit,
rossz döntéseit és szokásait – a transzgenerációs traumákkal nem véletlenül
foglalkoznak egyre többen. A regényben pont egy ilyen sorsfordítóan fontos esemény előtt áll
az író, karácsonykor a szokott thaiföldi utazása helyett egy szicíliai
kisvárosban bérel egy házat és várja a DNS teszt eredményét, melyből kiderül a
valódi származása. A családja iránti kutatás szinte mániákussá teszi, hónapokon
keresztül nem is foglalkozik mással, és mintha nem véletlenül értek volna össze
ezek a szálak ott és akkor nála. Időbeli ugrásokkal követjük a kutatómunkát és
ismerjük meg az előtte levő generációk életét.
„A nagyszüleimre gondoltam, anyai és apai nagyszüleimre, és
megpróbáltam odavetíteni őket abba a kirakatba, kényelmetlenül fészkelődtek, és
hiába álltak közel egymáshoz és kulcsolták át egymás csuklóját, egy sötét
szakadék tátongott közöttük, a szakadék mélyén a rendezetlenség, az
összeférhetetlenség, a ki nem beszélt traumák és sérelmek áthatolhatatlan
hulladékával, melyet a szeretet, a függés és a szorongás sűrűn benőtt indái
tartottak össze, fel nem tett kérdésekre meg sem fogalmazott válaszok,
átgondolatlan kijelentések, és a néma csend. Kelet-Európa.”
Egy ismerős azt mondta erről a könyvről, hogy neki nem
tetszett, mert nem történik benne semmi. Értem - vagyis inkább érzem - hogy
mire gondol, de engem elvarázsolt és annyira izgultam, mintha egy krimit
olvasnék. A mindennapok történései, Scicili bemutatása, a szerző, ahogy
barátnője első kötetét szerkeszti (amint pont ajándékba kaptam egy kedves
barátnőmtől <3, miközben olvastam A katlant – nincsenek véletlenek) - mind
keretbe foglalták és ellensúlyozták az identitáskeresésének hatalmas súlyát. Szerettem
a városok, utcák, házak leírását, és jó volt a rég halott, de váratlanul
élőként megjelenő kedves rokonnal (?) folytatott párbeszédeket is olvasni. Sokszor
álltam meg egy-egy bekezdésnél és boldogan futottam át még egyszer az adott
részt. Mert ez a regény azért is jó élmény, mert igazán jól volt megírva.
Gerlóczy könyveit az Igazolt hiányzás óta olvasom, nagyon szépen látszik, hogy
a saját hangja és a tehetsége már az elején is megvolt, de ez mostanra (na jó,
az előző, Mikecs Anna: Altató című kötetre) érett be. Várom a következő részt, mert
bár sejtem, hogy mi lesz a DNS tesz eredménye, nagyon drukkolok neki, hogy
végre önmaga lehessen. De közben ugye azt is tudjuk, hogy „A dolgok
egyféleképpen történhetnek, tudniillik úgy, ahogyan történtek.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése