2017. október 5., csütörtök

Családrajz a falon

Száz éve, 1917. október 5-én született Szabó Magda. Művei kihagyhatatlanok a mai magyar irodalomban, nemcsak írni tudott, de ismerte az emberi jellemeket és kristálytisztán látta, átlátta a jellemtelenségeket is, és a maga klasszikus műveltségű, elegáns stílusában véleményt is formált róla.

Munkái közül először a Bárány Boldizsárral találkoztam, de jött Tündér Lala, Abigél, Zsófika, aki elindult édesapja utolsó szavai után (Mondják meg Zsófikának), Bori a Születésnapból, Krisztina az Álarcosbálból és ezek még csak az ifjúsági irodalomhoz sorolt művei. Az őz, Katalin utca, A freskó, Régimódi történet – rengeteg kitűnő kötet, melyek valahogy mindig megtaláltak a megfelelő időpontban, és vigasztalást, tanítást és boldogságot adtak olvasás közben.

Könyvajánlónak most A freskó című regényét választottam, mely 1958-ban meghozta Szabó Magda számára a sikert, több éves kényszerhallgatása után. A műben kilenc évvel szökése után, édesanyja temetésére tér haza Annuska és megjelenése felkavarja családjában az eddig csak a felszín alatt forrongó indulatokat. Két dolog jellemző a vidéki város református paplakjában élőknél: mindenkinek van titka és senki nem képes szembenézni a félresiklott életével. Annuska személyisége egyenes, tiszta és őszinte, érzelmeit nem rejti véka alá – ez nem mondható el egyetlen másik szereplőről sem. Egymásba fonódó monológokon keresztül mutatkoznak be a szereplők és egy generációra visszamenőleg megismerjük a családot. Minden hang egyéni és tökéletesen visszaadja a különböző személyiségeket – az öreg papot, aki megkeseredett és úgy távolodott el istentől, hogy észre sem veszi, vejét, a „vörös papot”, aki megpróbál megfelelni az ötvenes évek kommunizmusának, Árvát, a gyerekkorától befogadott nevelt gyereket, aki önző és romlott, de úgy tudja manipulálni környezetét, hogy csak Zsuzsanna, a tízéves kislány lát át rajta. Sokféle érzelmet ébreszthet bennünk ez a nem jól funkcionáló család. „Verés lett belőle, mint majdnem mindenből, de az igazi verés mégsem e miatt a kép miatt következett be, hanem a Biblia volt az oka, az Apa drága, bőrkötéses Bibliája, benne a fekete selyem könyvjelző, amelybe Mamácska hímezte bele gyönggyel hajdanán, hogy „ Az Isten szeretet”. Milyen kár, hogy Apácska folyton a Bibliában őrizte a kegyes mondást, s nem tette fel a falra, mint egy faliújságcikket vagy dekorációt- életében nem ismert házat, ahol olyan kevés szeretetet tapasztaltak volna a bent élők, mint az övékben.”
Mindenki hozza azt a formáját, ahogy Annuska gyermekként lefestette őket Anzsu, apjaként szeretett szolgálójuk házfalára. 
A falvédő mögé rejtett freskón megmerevedett múltat pedig nem lehet elsöpörni, a feldolgozatlan konfliktusok méregként maradnak velünk. A sok sérelem, csalódás és bánat mellett nekem mégis az emberi jóságról szól ez a könyv, azokról a néma gesztusokról, ahogy áldozatot hozunk szeretteinkért. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése