Megtehetjük, hogy kivonulunk a társadalomból? Nem fizetünk
adót, nem bontjuk ki a leveleinket, hanem a lakás egyik sarkában gyűjtjük a
borítékokat, befuttatjuk borostyánnal az étkezőben a tálalószekrényt, mert úgy
jobban tetszik, minden nap más keresztnéven szólítjuk a feleségünket és háziállatként Mihaszna Kisasszonyt tarjuk,
aki egy nyaralásról hazahozott egzotikus madár. Olivier Bourdeaut első
regényében így él a család, mindennapjaikba a gyerek monológja és az apa
naplórészletei alapján láthatunk bele. Életük a minden szabálynak és szokásnak
fittyet hányó gyönyörű anya és feleség körül forog, aki nem hajlandó a
társadalmi konvenciók szerint élni, hanem Nina Simone Mr. Bojangles című dalára
táncol, állandóan vendégséget szervez és imádja férjét és kisfiát. Ők hárman
tökéletesnek tartják így a mindennapjaikat, de lassacskán egyre több problémával
szembesülnek. „Az iskolában semmi sem úgy alakult, ahogy elvárható lett volna,
de tényleg semmi, főleg az én számomra. Amikor meséltem az otthoni életünkről,
a tanító néni nem hitt nekem, … tehát fordított hazugságokat mondtam. … Sima
hazugságokat mondtam otthon és fordított hazugságokat az iskolában, ez nekem
komplikáltabb volt, de mindenki másnak egyszerűbb.” A regény hangulata
tipikusan franciás – könnyed és elegáns, mélabús de közben vidám is, és
folyamatosan érezzük a történet vége felé az egyre mélyülő szomorúságot.
Mindannyiunk érzünk néha vágyat arra, hogy csak a saját fejünk után menjünk – a
kérdés, hogy megéri-e, hogy megtudjuk, hogy merre jár Mr. Bojangles.
(Olivier Bourdeaut: Merre jársz, Bojangles? Magvető, 2017; 2699
Ft)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése